Coraz więcej firm przenosi swoją sprzedaż do Internetu. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ każdy potencjalny klient może tam przejrzeć oferowane usługi i może zaoszczędzić czas, który byłby konieczny, żeby dojechać do sklepu stacjonarnego. Nie każdy jednak chce zakładać i utrzymywać własną stronę internetową. Wtedy sprzedawcy nawiązują współpracę z handlowym gigantem – firmą Amazon.
Jak rozpocząć sprzedaż na Amazonie?
Handel na Amazonie wymaga podjęcia kilku kroków, które umożliwią rozpoczęcie sprzedaży. Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić, jest założenie konta. Rejestrując się w serwisie należy podać nie tylko dane osobowe i kontaktowe, lecz także dane firmy, takie jak europejski NIP, VAT-UE oraz datę rejestracji w KRS (lub CEIDG). Dodatkowo konieczny jest skan dowodu tożsamości.
Naturalnie sprzedaż w serwisie Amazon wiąże się z płaceniem podatku dochodowego (PIT lub CIT), a niekiedy także i cła. Do tego należy dodać jeszcze podatek VAT. Zgodnie z regulaminem platformy każdy sprzedający musi zarejestrować działalność gospodarczą. Oznacza to, że prowadzenie handlu na Amazonie nie jest możliwe bez posiadania firmy.
Handel na Amazonie – wybór planu
Koszt współpracy z Amazonem zależy od wybranego planu. Decydując się na plan indywidualny firmie będzie przypadało 4 zł od każdego sprzedanego przedmiotu. Z kolei plan profesjonalny to miesięczny koszt 165,91 zł niezależnie od ilości sprzedanych artykułów. Jest to więc idealna opcja dla firm nastawionych na handel większą ilością przedmiotów (więcej niż 40 miesięcznie). Oczywiście Amazon pozwala swoim klientom na zmianę wybranego planu w trakcie prowadzenia sprzedaży. Oprócz tego platforma pobiera prowizję od sprzedaży, która jest zależna od kategorii produktu. Najczęściej jej wysokość wynosi 15%.
Jak dodawać produkty?
Wiele osób rozpoczynających handel na Amazonie zastanawia się jak przebiega procedura dodawania produktu do oferty. Platforma posiada nieco inne procedury od standardowych sklepów, takich jak Allegro.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy produkt nie jest już dostępny w sklepie. Można to zrobić za pomocą kodu EAN, ISBN czy nawet nazwy produktu. Jeśli jest on już w ofercie trzeba dopasować naszą ofertę do istniejącej już strony przedmiotu.
Jeżeli jednak wprowadzany produkt jest unikalny trzeba stworzyć nową ofertę. Do jej utworzenia potrzebne są:
- kod identyfikacyjny (EAN, UPC, JAN, ISBN)
- szczegóły oferty (cena, stan produktu, ilość)
- dokładne informacje (nazwa, producent, kategoria, zdjęcia, opis)
- słowa kluczowe, które ułatwią klientom znalezienie produktu
Stworzenie takiej oferty daje możliwość wejścia na rynek zagraniczny. W tym celu wystarczy podać cenę produktu w walutach innych krajów. Platforma daje też możliwość szybszej rejestracji przedmiotu za pomocą gotowego pliku Excel lub .csv, które wystarczy przesłać na stronę.
Handel na Amazonie – podsumowanie
Amazon daje szerokie możliwości rozwoju firmy relatywnie niskim kosztem. Jeśli więc posiadasz firmę i chciałbyś przenieść sprzedaż do Internetu bez tworzenia własnej strony i zbędnych formalności ta platforma jest idealnym rozwiązaniem. Wystarczy kilka kliknięć, by rozpocząć handel. Następnie pozostaje jedynie realizować zamówienia i obserwować przyrost dochodów.